1. Originally posted by djcfb:Oke, maybe a little bit oftopic, but I was at Armada Night yesterday in Amsterdam during ADE. Armin van Buuren played there, but also Dash Berlin. At the end of his set he played this remix of U2:
    [YouTube Video]
    Never heard this one before, but it gave me goosebumps. Being at a trance party, and then hear a song from the band I love... Awesome! Even with the visuals from Glastonbury on the Led Screens....

    wow. very cool! going to ADE this weekend myself... would love something like that


  2. So even though they said we'll have to wait until 2016 for an album release, what are the chances of them showcasing the new songs on tour before the release?
  3. Originally posted by ahn1991:[..]


    So even though they said we'll have to wait until 2016 for an album release, what are the chances of them showcasing the new songs on tour before the release?

    That's what I was thinking maybe showcase 3 or 4 songs from Songs Of Experience album!
  4. I think we should be VERY happy if SOE really comes out in 2016...
    They'll probably be too distracted or exhausted when on tour.
    Remember the Songs Of Ascent rumours during 360°.
  5. I'm clutching at the straw: "this time is different, because it's a 'twin' album...." (Like AB and Zooropa were) so NO LATER then 2016 please!
  6. U2 covered the frontpage of The Netherlands' biggest daily newspaper De Telegraaf today, with an exclusive interview further along in the paper.

    Frontpage title: 'U2. The biggest? The best?'

    Some tidbits:
    - U2 already sent the album to Apple for release but prior to that date they did a last minute addition. They added Volcano to the album.
    - U2 has no plans yet with regards to playing festivals, they don't know yet if and when.
    - 'The days with Danger Mouse were the most productive ones we ever had'
    - U2 is still a frontrunner on many runs, and are the biggest and perhaps best band around.

    Exclusief interview

    „Eén van de voornaamste redenen waarom we hier telkens weer aan beginnen is dat het heel moeilijk is hier goed in te zijn, laat staan de beste”, erkent Adam Clayton (l.), naast The Edge, Bono en drummer Larry Mullen jr. FOTO PAOLO PELLEGRIN
    Bart Wijlaars
    En wéér is het U2 gelukt: in tal van landen komen ze deze week bovenaan binnen in de albumlijsten. Terwijl nieuw album Songs of Innocence vijf weken geleden al cadeau werd gedaan aan meer dan 500 miljoen iTunes-klanten. De conclusie is dat we hier nog altijd te maken hebben met de grootste band ter wereld. In een van hun zeer zeldzame interviews vertellen de Ieren dat ze ook nog steeds de beste willen worden.

    Gitarist The Edge (echte naam David Evans, 53) en bassist Adam Clayton (54) blijken in Parijs nog lang niet uitgepraat over de inmiddels beruchte deal die U2 sloot met Apple. Wat een stunt was dat, toen vijf weken geleden onaangekondigd Songs of Innocence cadeau werd gedaan aan honderden miljoenen iTunes-gebruikers. Spijt hebben ze daar dan ook niet van, aldus The Edge. „Dit was juist een spectaculair succes.”

    Hij legt uit: „Enerzijds wilden wij dat zo veel mogelijk mensen die plaat kregen. Alleen dan hebben liedjes namelijk kans beroemd te worden en daarnaar streven is nu eenmaal de verantwoordelijkheid die je draagt als muzikant. Daarnaast gaf het contract bij Apple ons een unieke kans om weer eens ouderwets alle aandacht op te eisen. Dat is allebei gelukt”, grijnst de beroemde gitarist.

    Toch kreeg U2 de afgelopen weken ook veel kritiek over zich heen. Een beetje omdat de plaat gratis was weggegeven, maar vooral de manier waarop Apple Songs of Innocence aan de man bracht leidde tot wrevel. Het album verscheen namelijk volautomatisch in ieders iTunes-bibliotheek, waarna hij ook nog eens zeer lastig te verwijderen was. Een veredelde vorm van ’spam mail’ noemden critici dit, Bono zei er nog sorry voor deze week. Onterecht, vindt The Edge: „Ik wil wel toegeven niet alle antwoorden te hebben geweten op technische vragen. Misschien had Apple gebruikers om toestemming moeten vragen, als dat kón tenminste. Maar nogmaals, voor ons telde alleen dat het album zo gemakkelijk mogelijk te beluisteren moest zijn. Dat het vervolgens zeer lastig van je iPhone te halen bleek, was natuurlijk niet de bedoeling. Maar inmiddels hebben we zelf de cijfers achterhaald en nog geen één procent van alle gebruikers wilde er meteen weer van af. Dan is de meerderheid van die ruim tachtig miljoen mensen die uiteindelijk écht geluisterd hebben tevreden, toch?”

    Ook Adam Clayton roert zich als we opmerken dat het gratis weggeven van het album door de Amerikaanse Entertainment Retailers Association even erg werd genoemd als piraterij. „Ho ho, wij hebben niets cadeau gedaan hoor! Apple heeft ons hier prima voor betaald. Het gaat hier ook niet alleen meer over U2, maar over de platenindustrie in het algemeen en die almaar dalende plaatverkoop. Inkomsten daaruit zijn nodig om ons, artiesten, te ondersteunen. Dramatische daling daarvan gaat ten koste van kwaliteit en nog erger: van al die artiesten die nog moeten doorbreken.”

    The Edge: „De muzieksector is de crisis al voorbij, we zijn keihard in het ravijn gekukeld.” Clayton: „Ofwel, we leven in een tijd waarin we wat moeten proberen.” The Edge: „Wie beweert dat onze Apple-deal slecht was voor de muziekindustrie moet beter kijken, want dat is gewoon niet zo. In tegenstelling tot al die piratensites maken zij zich juist hard voor continuering van onze inkomsten.”

    Helft

    Genoeg daarmee over zaken. The Edge en Clayton vormen immers ook de helft van het kwartet dat al 35 jaar aan de internationale muziektop staat. Dertiende album Songs of Innocence verschijnt ruim vijf jaar na No line on the horizon en wie denkt dat dit het enige is dat U2 in de tussenliggende periode heeft gemaakt, heeft het mis. „We hebben aan meer albums gewerkt, maar dit was de beste”, aldus The Edge. „Bovendien was deze klaar”, vult Clayton aan. „Waar”, erkent zijn bandmakker. „Maar ik vind dit vooral de beste en dat komt door de liedjes.”

    Hij legt uit: „Los van sound, beleving en inhoud, moesten dit fantastische nummers worden. Dat was ons uitgangspunt. Rocksongs die we over tien jaar nog willen spelen, muziek die kan concurreren met het beste wat we ooit gemaakt hebben.”

    Gemakkelijk is het creatieve proces nooit, maar de lat werd hier wel heel hoog gelegd. „Dat had ook veel met Danger Mouse te maken, ofwel de verrassende hitproducer, zoals hij in de pers is genoemd. Zijn naam kwam bovendrijven toen we ontdekten dat hij ook met bands werkt. Als geen ander heeft hij verstand van de 21e-eeuwse manier van opnemen, met drumloops, Pro Tools en alles wat daarbij komt kijken. En beslissend in onze keuze voor hem was dat hij geen U2-fan is. Sterker, het meeste wat wij gemaakt hebben vindt hij niks. Waarmee hij dus allesbehalve een jaknikker bleek, daar heeft niemand wat aan. Kritiek is juist goed. Die eerste dagen met hem waren de productiefste die we ooit hadden.”

    Lachend: „Ik weet al wat je gaat zeggen: dan heeft het nog lang geduurd voor we klaar waren. En dat klopt. Wij zijn nu eenmaal geneigd om zo veel mogelijk opties open te houden. Op het gevaarlijke af zelfs. De plaat lag al bij Apple toen we hem moesten terugtrekken omdat er toch nog een nummer (Volcano) bij moest. De ongeschreven regel is dat zolang wij nog discussiëren, we niet klaar zijn. In al die jaren hebben we nog nooit ergens over hoeven stemmen, wat betekent dat we het altijd alle vier over alles eens moeten worden.”

    Clayton erkent: „In een band zitten is best moeilijk, zeker zo lang als wij dit nu al doen. Maar de grote winst is dat je iets kunt maken wat je in je eentje nooit gelukt was en dat overstijgt het individuele belang.”

    Wat is het gezamenlijke belang? Clayton, na enige bedenktijd: „Eén van de voornaamste redenen waarom we er telkens weer opnieuw aan beginnen is dat het zo moeilijk is om hier goed in te zijn, laat staan de beste. Als dat gemakkelijk was, dan waren we waarschijnlijk allang afgehaakt. Dat idee in je achterhoofd dat de band vooruit kan, móét zelfs, dat houdt ons op de been denk ik. Dat maakt deze rit spannend. En zeg zelf, wie houdt daar nou niet van?”

    Vooraan in techniek

    Een industrie in zwaar weer is een industrie in beweging. De daling van de inkomsten uit plaatverkoop is problematisch. Artiesten en platenmaatschappijen zoeken daarom naar wat technisch kan, maar ethisch commercieel nog verantwoord is. Je plaat cadeau doen? Radiohead was in 2007 de eerste grote groep die dat deed. Je plaat laten weggeven door een groot elektronicabedrijf dan? Samsung gaf vorig jaar zijn klanten Jay Z’s nieuwe album cadeau. Ineens uit het niets releasen dan? Beyoncé, eind vorig jaar. Hoewel de combinatie van al deze nieuwe manieren wel bijzonder is, zelfs voor een band als U2. Pas écht vernieuwend wordt het als de Ieren klaar zijn met hun geheel nieuwe interactieve muziek-formaat, waar ze samen met Apple aan werken en waarmee qua beeld en geluid alles mogelijk moet zijn. Ook technisch loopt U2 dus nog vooraan.

    Pinkpop?

    Het gerucht gaat al sinds Mick, Keith, Ronnie en Charlie afgelopen zomer hun buiging maakten te Landgraaf: volgend jaar zou U2 naar Pinkpop komen. Edge en Clayton weigeren toe te geven. „Vooralsnog hebben we geen concrete plannen”, smuilt Edge. „Oké, laat me dat preciezer zeggen: we hebben nog geen concrete plannen wat festivals betreft.” Waarmee in elk geval een flinke tour op de rol lijkt te staan. En zolang ze geen nee zeggen, mag Pinkpop blijven hopen.
  7. Originally posted by Remy:U2 covered the frontpage of The Netherlands' biggest daily newspaper De Telegraaf today, with an exclusive interview further along in the paper.

    Frontpage title: 'U2. The biggest? The best?'

    Some tidbits:
    - U2 already sent the album to Apple for release but prior to that date they did a last minute addition. They added Volcano to the album.
    - U2 has no plans yet with regards to playing festivals, they don't know yet if and when.
    - 'The days with Danger Mouse were the most productive ones we ever had'
    - U2 is still a frontrunner on many runs, and are the biggest and perhaps best band around.

    [..]

    Volcano was a last minute addition?
  8. Thx Remy!!!